Handbolls USM PA 1:3 2009
Handboll
3-4 okt 2009
A-pojkar (-93)
Sponsor SIEMENS

Pojkar A - Flickor A (93-yngre)
Tävlingsbestämmelser & Ekonomiska
bestämmelser & Övrig information för USM 09/10

Tävlingsbestämmelser
Nedanstående bestämmelser gäller i de flesta stycken alla de tre olika tävlingarna.
Speldatum
Se aktuella speldatum för respektive tävling. Finns bl.a. på SHF:s Hemsida – www.handboll.info – Klicka vidare till USM:s egen sida.
Ålder
Juniorer: För de spelare som säsongen 2009/2010 fyller högst 18 år (1991-yngre)
A-ungdom: För de spelare som säsongen 2009/2010 fyller högst 16 år (1993-yngre)
B-ungdom: För de spelare som säsongen 2009/2010 fyller högst 14 år (1995-yngre)
Spelform
Varje grupp spelar i serieform där alla möter alla i en enkelserieform. Rangordningen inom gruppen
avgörs genom
a) Poäng
b) Målskillnad
c) Flest gjorda mål
d) Inbördes mötet mellan direkt berörda lag
Från steg 1 går de två bästa lagen i gruppen vidare till steg 3. Övriga lag går vidare till steg 2. Från detta
steg det antal lag som behövs för att det ska bli 40-80 lag i steg 3 (lagen från steg 1 inräknat) Antalet är
beroende på hur många lag som var anmälda från start.
Om ett lag lämnar W.O. under pågående gruppspel räknas tabellen om för de lag som fullföljer.
Steg 4 består antingen av 16, 20 eller 32 lag. Finalspelet består av 8 lag.
Vakanser vid utdragning
Förening äger rätt att dra ur sitt lag från tävlingens fortsättning före kl. 15.00 måndagen efter genomförd
spelomgång.
Innebär utdragningen att vakans uppstår i steg 3 eller senare erbjuds nästa lag i rangordningen i den
grupp utdragningen skett. Om detta lag avstår erbjuds högst rankade lag av de utslagna lagen i steget
platsen enligt följande:
a) Uppnådda poäng/antal matcher
b) Målskillnad
c) Flest gjorda mål
Speltid
Juniorer: Varje match spelas 2 x 25 minuter
A-ungdom: Varje match spelas 2 x 25 minuter
B-ungdom: Varje match spelas 2 x 20 minuter
Cupspel: Vid eventuella cupspelsmatcher som slutar oavgjort efter full tid ska
förlängning tillgripas, 2x5 min / 2x5 min / Shoot-Out (separata regler bifogas)
Antal spelare
Vid varje match får högst 17 spelare deltaga. Samtliga spelare ska vara noterade i matchprotokollet. Vid
första matchen skall födelsedata noteras (6 siffror), vid övriga matcher räcker det med årtal.

Time-Out
I samtliga tävlingar gäller lag-timeout och timeout vid utvisning.
Bollar
Storlek 2: 50-52 cm 275 – 325 gram Flickor B Klister-/Vaxförbud
Storlek 3: 52-54 cm 325 – 375 gram Pojkar B & Flickor A Tillåtet med vax i FA
Storlek 4: 54-56 cm 325 – 375 gram Pojkar A & Damjuniorer Tillåtet med vax i PA / Klister/Vax i DJ
Storlek 5: 58-60 cm 425 – 475 gram JSM Herrjuniorer Tillåtet med Klister/Vax i HJ
Tävlingsjury
Varje spelhelg kommer SHF:s kansli att ha jour med en tävlingsansvarig och en domaransvarig, vilka
bl.a. har ansvar för eventuella protestärenden.
Vilka som fungerar som ”jourhavande” vid de aktuella spelhelgerna framgår på SHF:s Hemsida.
Domare
Arrangerade förening ska kontakta sitt SDF för tillsättning av domare (SHF:s Tävlingsbestämmelser kapitel 6)
SDF ansvarar för domartillsättningen i: (lägst Distriktsdomare)
B-undom Steg 1 – 3
A-ungdom Steg 1 – 3
Juniorer Steg 1 – 2
Regional domartillsättare ansvar för tillsättningen i: (lägst Regiondomare)
B-ungdom Steg 4
A-ungdom Steg 4
Juniorer Steg 3 (i samarbete med SHF:s domartillsättare i steg 4)
SHF tillsätter domarna i steg 5 – Finalspelet.
Regionala domartillsättare är:
• Norr Hasse Ekstrand Tel. 090 – 14 59 31
• Öst Ingvar Ånstad Tel. 016 – 12 18 47
• Väst Göteborgs HF Tel. 031 – 707 18 93
• Syd Göran Pripp Tel. 040-846 15 / 0705-93 84 40
Funktionärer
Arrangerade förening ska kontakta sitt SDF för tillsättande av matchfunktionärer. I samtliga steg krävs
av SDF/SHF godkända matchfunktionärer.
I steg 1-3 (B-ungdom och A-ungdom) ska tidtagaren ha lägst distriktsfunktionärs behörighet. I USM för
Juniorer krävs lägst distriktsfunktionärsutbildning för båda funktionärerna. I steg 4-5 ska båda
matchfunktionärerna ha den behörighet som krävs för tävlingen och att ansvarig domartillsättare
godkänner tillsättningen.
Arrangemang
Varje förening svarar för sina egna logi- och matkostnader. Förening som ej fullgjort sina ekonomiska
mellanhavanden äger ej rätt att deltaga i nästa års turnering.
Respektive arrangör ska vara de i gruppen deltagande lagen behjälplig med att försöka ordna
inkvartering på bästa och billigast möjliga sätt.

Arrangören ska inte göra någon vinst på mat- och logierbjudanden, utan se det som en service till de
gästande lagen. Onormalt höga kostnader ska ifrågasättas och rapporteras till tävlingsledaren. Bra och
billiga alternativ kommer att vara en av flera viktiga faktorer vid valet av framtida arrangörer.
Ekonomiska förutsättning
Anmälningsavgift – Garantiavgift
Anmälningsavgift – Detta framgår av Inbjudan till resp. tävling.
Förening som återkallar sitt deltagande i Ungdoms-SM före den 1 september ska erlägga en garantiavgift
till SHF, vilken är densamma som anmälningsavgiften för tävlingen. Tidigare inbetald anmälningsavgift
är förverkad.
Förening har möjlighet att dra sig ur fortsatt spel utan kostnad, förutsatt att meddelande härom når
tävlingsledaren senat kl. 15.00 på måndagen efter genomfört gruppspel.
Förening som drar tillbaka sitt deltagande efter den 1 september eller efter det att gruppindelningen
skett för nästkommande steg ska betala en av SHF fastställd administrationsavgift ( f.n. 5.000 SEK)
samt ingå i gruppens kostnadsfördelning.
Utöver detta kan förening bli skyldig att erlägga de kostnader som man genom sitt avhopp åsamkar
annan förening.
Regeln för garantiavgift är att:
Kostnaden för uteblivande från tävling får ej bli billigare än att deltaga.
Kostnadsfördelning
Kostnadsfördelningen sker centralt för respektive steg och tävling och den publiceras på SHF:s Hemsida
då den är sammanställd för de respektive spelomgångarna.
I denna kostnadsfördelning ingår reskostnad 75:-/mil oavsett färdsätt och den s.k. arrangörspengen –
för närvarande 700:-/match för de föreningar som arrangerar de olika grupperna.
Reglering av in- eller utbetalningar sker först efter det att laget ej längre deltager i tävlingen.
Kostnadsfördelning – Domarkostnader
Arrangören upprättar en kostnadsfördelning som inräknar domararvode, domarnas reskostnader och
eventuella reskostnadstillägg. Denna kostnad ska delas mellan de i gruppen deltagande föreningarna
och, om möjligt, regleras i samband med gruppspelet.
En reglering av domarkostnaderna ska vara slutförd senast 14 dagar efter genomfört gruppspel.
Vid Finalspelen ansvarar SHF för regleringen av alla domarkostnader och fakturerar därefter varje
deltagande förening den kostnadsfördelning som gäller för respektive Finalspel..
Matcharvoden
Tävling Domare Funktionär
Junior-SM gruppspel 220:- SDF-arvode
Junior-SM finalspel 275:- ”
A-ungdomsklassen 170:- ”
A-ungdomsklassen finalspel 200.- ”
B-ungdomsklassen 140:- ”
B-ungdomsklassen finalspel 165:-

Arrangörspeng
Arrangörspengen är 700:- och denna innefattar:
- Hallhyra - 2 matchfunktionärer - Annonsering - Administration
Vid Finalspelet i de olika tävlingarna räknas kostnaderna för funktionärerna in i den kostnadsfördelning
som gäller domarkostnaden och som delas mellan de deltagande lagen.
Spelprogram och resultat på Internet
När lottningen för steg 1 i respektive tävling är fastställd presenteras denna på SHF:s Hemsida, Detta
sker senast under vecka 26/27.
Lottningen för steg 3 presenteras med vakanser för kvallag från steg 2, vilket innebär att lottningsordningen
kan komma att ändras efter steg 2 beroende på lagens reseavstånd.
Resultatredovisningen sker endast över Internet. Arrangerande förening ska senast inom 15 minuter
efter avslutad match rapportera in resultatet enligt nedan:
Resultatrapportering via n3sports Talsvar
1. Ring 0771 - 680 680
2. Talsvar säger ” Välkommen till resultat online”
3. Knappa in det 10-siffriga matchnumret, avsluta med #
4. Följ fortsatta röstinstruktioner
På SHF:s Hemsida redovisas en sammanställning över de lag som gått vidare till nästa steg.
Lottningsmallar
Tävlingsledaren fastställer ordningsföljden i respektive grupp. Denna ligger sedan som grund för
spelordningen.
Följande lottningsmallar gäller:
3-lagsgrupp: Dag 1: 1-2, 2-3, 1-3
4-lagsgrupp: Dag 1: 1-2, 3-4
Dag 2: 1-3, 4-2, 2-3, 1-4
5-lagsgrupp: Dag 1: 1-3, 2-5, 3-4, 1-5, 4-2
Dag 2: 3-5, 1-4, 2-3, 5-4, 1-2
6-lagsgrupp: Dag 1: 2-5, 1-6, 3-4, 1-5, 4-2, 6-3
Dag 2: 1-4, 5-6, 2-3, 4-5, 1-3, 6-2, 5-3, 4-6, 1-2
(kan även spelas med 9 matcher på lördagen)
8-lagsgrupp: Består av två 4-lagsgrupper med ett avslutande kvalspel där
de båda segrarna är kvalificerade för nästa steg i tävlingen.
Dag 1: A1-A2, A3-A4, B1-B2, B3-B4, A1-A3, A4-A2,
B1-B3, B4-B2
Dag 2: A2-A3, B2-B3, A1-A4, B1-B4
1:an grupp A - 2:an grupp B
1:an grupp B - 2:an grupp A
För att ändra på ovanstående lottmall krävs godkännande av resp. Tävlingsledare.
Arrangerande förening lottas alltid som ”hemmalag” !! Gäller t.o.m. Steg 3, därefter lottningsordning
så att ”gruppettor” möts i sista matchen.
SHF rekommenderar 1 1/2 timma vila mellan ett lags matcher.
Undvik att lägga matchstart efter klockan 19.00 på lördag eller före klockan 09.00 på söndagen.

Tänk på att gästande förening kan behöva en skälig restid vid långa reseavstånd. Lämpligt kan vara att
första matchstart är mellan 14-15.
Skulle man behöva starta tidigare kan detta göras efter överenskommelse mellan de i gruppen
deltagande lagen.
Målet är att så många grupper som möjligt ska avgöras i hallar med en spelyta på 40x20 meter och
läktare. Dispenser rörande planmåtten beviljas normalt endast i steg 1 och 2, för att alla föreningar ska
kunna arrangera. Förening som ej har tillgång till reglementsenlig hall får inte söka steg 3-5. Respektive
distrikt har skyldighet att kontrollera att detta efterlevs.
Arrangerande förenings ansvar
Förening som utsetts att arrangera ett gruppspel i Ungdoms-SM har att tänka på följande saker:
Senast 2 veckor innan respektive arrangemang ska arrangören sända ut följande uppgifter till de
gästande föreningarna och till SHF:
· Spelprogram samt spelhall
· Övernattningsmöjligheter – Hårdförläggning eller andra lokala alternativ som
Vandrarhem och hotell.
· Tips om lämpliga matställen samt kostnader
· Kostnader för eventuella gästkort om arrangören kan erbjuda detta
· Arrangerande förenings kontaktperson och telefonnummer
· Arrangerande förenings tävlingsansvarige och telefonnummer
· Telefonnummer till hallen
När arrangören skickat ut dessa uppgifter ska de gästande lagen sända tillbaka:
· Laguppställning
· Tröjfärg och bytesdräkt
· Ankomsttid
· Beställning av ev Gästkort
Dessa uppgifter åligger de gästande föreningarna att skicka in utan ”påstötning”.
Övrigt att tänka på för arrangerande förening:
· Kontakta SDF:et för tillsättning av domare.
· Kontakta SDF:et för tillsättning av funktionärer i de steg där så krävs.
· Utse en resultatansvarig som kan nås ex på mobiltelefon under tävlingshelgen.
· Rapportera in matchresultaten enligt fastställda tidsangivelser.
· Gör gärna ett enkelt matchprogram med laguppställningar, matchtider samt
annonsplats för tävlingens huvudsponsor.
· Ge publiken den aktuella matchställningen på ordinarie eller tillfälligt upprättad
resultattavla.
· Anslå en ”stor” resultattavla med resultat och tabell. I steg 4 anslås resultat och tabell
för samtliga grupper i tävlingen.
· Utse en lokal tävlingsjury/juryperson som ansvarar för att kontakt tas med SHF:s
centrala tävlingsjury vid eventuella protestärenden.
· Vid protester ska arrangören per telefon kontakta SHF:s centrala tävlingsjour och
meddela att protest är inlämnad. Eventuellt kan det behövas handlingar varför en fax
kan vara nödvändig.
· Glöm inte att protesten ska vara skriven och inlämnad senast 20 minuter efter
avslutad match samt åtföljas av fastställd protestavgift.
(enl SHF:s normer f.n. 500 SEK)
· Avslutningsvis – arrangören ansvarar också för att match- och arbetsprotokoll postas
på söndag kväll till SHF enligt nedanstående adress. Notera att arbetsprotokoll ska
användas och bifogas matchprotokollen.
Protokollen postas till: SVENSKA HANDBOLLFÖRBUNDET, Idrottens Hus, 114 73 Stockholm

Om det är möjligt bör arrangören även
· Tillsätta en speaker till matcherna , som utöver att presentera laguppställningar,
målgörare m.m. även profilera tävlingens huvudsponsor/er samt även lokala sponsorer.
· Om möjlighet finnes utse ”matchen lirare” eller liknande.
· Fri entré tillämpas vid alla arrangemang t.o.m. Steg 4 – Eventuellt kan entré tillämpas
vid Steg 5 (Finalspelet)
Gästande förenings ansvar
· Inom föreskriven tid sända in begärda uppgifter till arrangören
· Inom 14 dagar efter erhållen kostnadsfördelning för domarna reglera förekommande
kostnader.
· Tillhandahåller arrangören kost- och/eller logi, gäller det för gästande förening att svara
för ekonomiskt för de gjorda beställningarna och att följa av arrangören meddelade
ordningsföreskrifter.
· Kostnader som uppkommer till följd av att föreningen inte följer utfärdade ordningsföreskrifter
ska ersättas av den felande föreningen.
Tävlingsledare för Ungdoms-SM 2009/2010 är:
Anders Olsson: 018-60 33 01 (b) 0706-80 64 64 (mb) e-post: anders.handboll@telia.com
Centralt ansvar på SHF:s kansli – Hit ska respektive arrangör maila/posta spelprogrammet!!!!!
Ralf Lundberg: 08-699 65 52 (a) Michael Forssten: 08-699 65 56 (a)
0706-47 60 02 (mb) 0707-17 20 06 (mb)
08-93 85 74 (fax) 08-93 85 74 (fax)
e-post: ralf.lundberg@handboll.rf.se e-post: michael.forssten@handboll.rf.se
SHF:s adress: Idrottens Hus 11473 Stockholm
RESULTATRAPPORTERING - TALSVAR
0771 – 680 680
Regler vid röda kort samt avstängningar
- Reglemente för röda kort / avstängningar, gäller alla åldrar och alla matcher i seriespel / tävlingar i
SHF-spel och SDF-spel.
- I praktiken innebär detta att spelare/ledare som erhållit två ”röda kort” alt. uteslutningar (spelare) vid
spel i Ungdoms-SM automatiskt är avstängd 1 match. Således tar spelare/ledare inte med sig ex
rött kort från seriematch till spel i SHF-tävling. Direktrött kort i sista matchminuten, kopplat till
Regelbokens klarläggande 6g innebär 1 match avstängning. Inför Finalspelet nollställs de röda korten
men om spelare/ledare får sitt andra röda INFÖR finalspelet renderar detta 1 match avstängning.
Föreningen/spelaren/ledaren är själva skyldiga att hålla reda på de röda korten alternativt
uteslutningarna.

Annons