Spelregler för Allianscupen och Luciacupen.
SvFF:s regler för fotboll gäller med nedanstående undantag:
Spelplan: Matcherna spelas på befintlig plan i Diöshallen med
sjumannamål.
Antal
spelare:
Vardera laget får innehålla max 6 spelare, av vilka en
får utses till målvakt. Totalt får i varje match användas högst 17 spelare/lag.
Ett lag måste innehålla minst 4 spelare.
Byten: Byten ska utföras vid resp. lags avbytarbänk. Utbytt
spelare ska vara utanför spelplanen vid egen avbytarbänk innan avbytaren får
beträda spelplanen.
Speltid:I gruppspelet är matchtiden 1x15 minuter. I semifinal
och final är matchtiden 1x20 minuter. Vid oavgjort resultat i slutspelsmatcher
med direkt utslagning tillämpas förlängning 1x5 minuter där ”sudden death”
tillämpas. Om mål ej görs inom 5 min så tillämpas straffsparkstävling (5
straffar var). Samtliga spelare på laguppställningen får deltaga i
straffsparkstävlingen och ska slå en straff var innan någon spelare får slå sin
andra straff. Om något lag har färre spelare än det andra laget så skall det
lag som har fler spelare minska sitt antal spelare så att lagen startar
straffsparkstävlingen med lika antal spelare.
Tidtagning:
Sekretariatet sköter all tidtagning både vad gäller
matchtid och utvisningstid. Domaren har rätt att stoppa klockan när domaren
anser det lämpligt. Vid varning eller utvisning ska domaren alltid stoppa
tiden. Tecken för detta är tre korta signaler följt av ”timeout tecken” som
riktas mot sekretariatet.
Inspark:
Inspark ersätts med målvaktskast. Målvakten måste
kasta ut bollen som är i spel när den passerat ut ur straffområdet.
Målvaktskast får ej kastas över till motståndarnas planhalva utan att den
vidrört antingen golvet eller en utespelare. Om detta sker så tilldelas
motståndarlaget indirekt frispark på den plats där bollen passerade.
mittlinjen.
Igångsättande
av spel:
Vid utförande av inspark, målvaktskast, hörna och
frispark så skall bollen spelas inom max fyra sekunder räknat från den tid då
bollen är på rätt plats. Om ingen spelare i det lag som ska starta spelet
agerar för att se till att bollen kommer till rätt plats så ska domaren börja
räkna fyra sekunder omedelbart.
Inkast och
hörna:
Inkast ersätts med inspark. Inspark ska göras från den
plats där bollen passerade sidlinjen. Bollen ska placeras på eller bakom linjen
och ligga still när den spelas. Hörna ska läggas på eller bakom både sidlinjen
och mållinjen och bollen ska ligga still när bollen spelas. Om något av dessa
kriterier ej är uppfyllda då bollen spelas så tilldelas motståndarlaget
insparken vid inspark och målvaktskast vid hörna. Mål kan ej göras direkt på
inspark.
Boll i
taket:Om bollen vidrör tak eller annan inredning ovanför
spelplanen så tilldelas motståndarlaget till det lag som sist vidrörde bollen
innan den vidrörde tak eller inredning en inspark vid den plats på sidlinjen
som är närmast platsen där bollen vidrörde taket eller inredningen.
Avstånd:
Motspelare till den som skall utföra inspark,
frispark, hörna eller straffspark ska vara på ett avstånd av minst 5 m från
bollen.
Offside:
Offsideregeln tillämpas ej.
Glidtacklingar:Glidtacklingar som utförs mot boll eller motspelare
när en motspelare är inom spelavstånd av bollen är ej tillåtna. Brott mot detta
bestraffas med direkt frispark.
Varning:
Vid varning så tilldelas spelaren även en
tvåminutersutvisning då laget får spela med en spelare mindre. Hela
utvisningstiden ska sittas av även om det görs ett eller flera mål under
utvisningstiden.
'
Utvisning:
Vid utvisning så drabbas den utvisade spelarens lag
även av en tvåminutersutvisning enligt samma princip som vid varning. Den
utvisade spelaren får ej spela mer i matchen samt i efterföljande match.
WO: Vid händelse av WO blir det 1-0.