Spelregler
för Luciacupen.
SvFF:s
regler för fotboll gäller med nedanstående undantag:
·
Spelplan:
Matcherna spelas
på befintlig plan i Diöshallen med sjumannamål.
·
Antal spelare:
Vardera laget
får innehålla max 6 spelare, av vilka en får utses till målvakt. Totalt får i
varje match användas högst 20 spelare/lag. Ett lag måste innehålla minst 4
spelare.
·
Byten:
Byten ska utföras
vid resp. lags avbytarbänk. Utbytt spelare ska vara utanför spelplanen vid egen
avbytarbänk innan avbytaren får beträda spelplanen.
·
Speltid:
I gruppspelet är
matchtiden 1x15 minuter. I semifinal och final är matchtiden 1x20 minuter. Vid
oavgjort resultat i slutspelsmatcher med direkt utslagning tillämpas
förlängning 1x5 minuter där ”sudden death” tillämpas. Om mål ej görs inom 5 min
så tillämpas straffsparkstävling (5 straffar var). Samtliga spelare på
laguppställningen får deltaga i straffsparkstävlingen och ska slå en straff var
innan någon spelare får slå sin andra straff. Om något lag har färre spelare än
det andra laget så skall det lag som har fler spelare minska sitt antal spelare
så att lagen startar straffsparkstävlingen med lika antal spelare.
·
Tidtagning:
Sekretariatet
sköter all tidtagning både vad gäller matchtid och utvisningstid. Domaren har
rätt att stoppa klockan när domaren anser det lämpligt. Vid varning eller
utvisning ska domaren alltid stoppa tiden. Tecken för detta är tre korta
signaler följt av ”timeout tecken” som riktas mot sekretariatet.
·
Inspark:
Inspark ersätts
med målvaktskast. Målvakten måste kasta ut bollen som är i spel när den
passerat ut ur straffområdet. Målvaktskast får ej kastas över till
motståndarnas planhalva utan att den vidrört antingen golvet eller en
utespelare. Om detta sker så tilldelas motståndarlaget indirekt frispark på den
plats där bollen passerade. mittlinjen.
·
Igångsättande av spel:
Vid utförande av
inspark, målvaktskast, hörna och frispark så skall bollen spelas inom max fyra
sekunder räknat från den tid då bollen är på rätt plats. Om ingen spelare i det
lag som ska starta spelet agerar för att se till att bollen kommer till rätt
plats så ska domaren börja räkna fyra sekunder omedelbart.
·
Inkast och hörna:
Inkast ersätts
med inspark. Inspark ska göras från den plats där bollen passerade sidlinjen.
Bollen ska placeras på eller bakom linjen och ligga still när den spelas. Hörna
ska läggas på eller bakom både sidlinjen och mållinjen och bollen ska ligga
still när bollen spelas. Om något av dessa kriterier ej är uppfyllda då bollen
spelas så tilldelas motståndarlaget insparken vid inspark och målvaktskast vid
hörna. Mål kan ej göras direkt på inspark.
·
Boll i taket:
Om bollen vidrör
tak eller annan inredning ovanför spelplanen så tilldelas motståndarlaget till
det lag som sist vidrörde bollen innan den vidrörde tak eller inredning en
inspark vid den plats på sidlinjen som är närmast platsen där bollen vidrörde
taket eller inredningen.
·
Avstånd:
Motspelare till
den som skall utföra inspark, frispark, hörna eller straffspark ska vara på ett
avstånd av minst 5 m från bollen.
·
Offside:
Offsideregeln
tillämpas ej.
·
Glidtacklingar:
Glidtacklingar
som utförs mot boll eller motspelare när en motspelare är inom spelavstånd av
bollen är ej tillåtna. Brott mot detta bestraffas med direkt frispark.
·
Varning:
Vid varning så
tilldelas spelaren även en tvåminutersutvisning då laget får spela med en
spelare mindre. Hela utvisningstiden ska sittas av även om det görs ett eller
flera mål under utvisningstiden.
· Utvisning:
Vid utvisning så
drabbas den utvisade spelarens lag även av en tvåminutersutvisning enligt samma
princip som vid varning. Den utvisade spelaren får ej spela mer i matchen samt
i efterföljande match.
WO:
Vid ev. WO tilldöms laget med vinst 1-0.