ELLAPOKALEN
Fotboll
19 okt 2014
U 10
ELLAPOKALEN - P10 - LÄTT
Varmt välkomna till EllaPokalen, en trevlig turnering för lättlag som spelas utomhus på konstgräs den 19 oktober 2014 på Erikslunds IP, i Täby

Cupen är fulltecknad och vi blir 12 lag som gör upp om ELLAPOKALEN.

Vi har hyrt hela Erikslunds IP (2 st. 7-manna-planer, konstgräs) mellan kl. 08.00-15.00. Alla lag är garanterade minst 4 matcher, 2 gruppspelsmatcher och 2 slutspelsmatcher. De lag som går till A-final får 5 matcher. 1:an och 2:an i varje grupp går till A-slutspel och 3:an går till B-slutspel.

Pokal till vinnarna i respektive slutspel och medaljer till övriga deltagare (max 12 per lag).

Matchtiden är 1 x 25 min i både gruppspel och slutspel.


Regler
Vi tillämpar Sankt Erikscupens regelverk för 7-manna-fotboll med justering för speltiden.

Vi håller med matchbollar och bortalaget ska använda färgvästar ifall det behövs (finns att låna).

I gruppspelet ges 3 p för vinst, 1 p för oavgjort och 0 p för förlust. Placeringen i gruppen avgörs i tur och ordning av; 1) poäng, 2) målskillnad, 3) flest gjorda mål, 4) inbördes möten och slutligen 5) lottning.

I slutspelet tillämpar vi straffsparkar om oavgjort efter full tid. Först 3 var och sedan utslagningsstraffar om det behövs, dvs. 1 var tills en vinnare är utsedd. Alla i laget måste ha slagit varsin straff innan någon får slå sin 2:a straff, inkl. målvakt.

Ev. protester tas med tävlingsledningen direkt efter avslutad match och behandlas omgående. Kostnad är 500:- kontant och godkänns protesten lämnas pengarna tillbaka, annars inte.


Matchresultat och tabeller
Vi uppdaterar löpande matchresultat på cuponline.se och på listor placerade vid sekretariatet. Frågor bollas med sekretariatet eller med matchvärdarna.


Logistik under dagen
Eftersom vi är 12 lag som ska genomföra cupen på 2 st. spelplaner under en relativt begränsad tid gäller det att vi hjälps åt att ha ett snabbt och effektivt flöde enligt nedan. Det är endast 5 min mellan varje match och efter kl. 15 har vi inte tillgång till konstgräsplanen så det gäller att hålla tiderna.

Matchvärdar
Vi kommer ha 2 st. matchvärdar, en för varje spelplan, som hjälper till med logistiken och tidschemat under dagen. Matchvärden håller en tät dialog med domare, lag som precis spelat klart, lag som precis ska spela och sekretariatet. Allt för att det ska flyta så smidigt som möjligt under dagen.

Erikslunds IP

Erikslunds IP består av 2 st. 7-manna-planer (konstgräs) och dessa är markerade med 1 och 2. Bredvid spelplan 1, mot parkeringen, ligger UPPVÄRMNINGSYTAN med boll, läs mer nedan. En del av uppvärmningsytan (yta 2b) kommer även att fungera som STRAFFLÄGGNINGSOMRÅDE vid behov, läs mer nedan.

Samlingsplats
En rekommendation är att ni direkt när ni kommer på morgonen hittar en lämplig samlingsplats för laget där ni kan hänga under dagen. Den får inte vara på konstgräset för där behöver vi varje kvm till fotboll.

Uppvärmning utan boll
Uppvärmning utan boll sker utanför konstgräsplanen på lämplig yta.

Uppvärmningsyta med boll
Uppvärmning med boll sker på konstgräsplanen (se karta och markeringen UPPVÄRMNINGSYTA). Här har ni möjlighet att värma upp med boll innan era matcher. Ytan kommer att delas mellan 4 lag samtidigt så det blir trångt. Här får lagen vara tidigast 30 min innan matchstart.

Samling innan match
Senast 10 min innan matchstart samlas lagen vid sidan av respektive spelplan (se karta och markeringen SAMLING). Här hälsar ni på motståndarlaget samt att ni med hjälp av matchvärden lottar om vilken planhalva och vem som börjar med boll. När matchen innan er är slut ställer ni era saker vid respektive spelplans ”spelarbänk” (se karta) och ställer upp för match. Domaren meddelar när det är 1 min kvar till avspark genom att blåsa i sin visselpipa.

Direkt efter match
Direkt efter slutsignalen tar ni era grejer från ”spelarbänken” och samlas vid sidan av respektive spelplan (se karta och markeringen SAMLING). Här tackar ni motståndarlaget och domaren innan ni återvänder till er samlingsplats. OBS!! Det är otroligt viktigt att vi snabbt lämnar spelplanen och gör plats för nästa lag och match. Förslagsvis tar ni all feedback med ert egna lag vid er samlingsplats.

Om det blir straffar
Om det i slutspelet blir oavgjort efter full tid blir det straffar och då förflyttar vi oss snabbt ner till STRAFFLÄGGNINGSOMRÅDET (se kartan) där en straffdomare tar emot och styr upp straffläggningen. Efter straffläggningen tackar även lagen varandra i detta område. Blir det straffsparkar i bägge matcherna börjar de som spelade på spelplan 1. Se regler ovan gällande straffläggningen.


Domarna
Vi har hyrt in 3 st. domare som dömer totalt 25 st. matcher under dagen. De är ungdomsdomare som är under utbildning och de gör så gott de kan. Därför uppmanar vi varje lag (spelare, ledare och anhöriga) att ta sitt ansvar för att skapa en så rolig och trevlig cup som möjligt för alla parter.


Anmäl er när ni kommer
När ni kommer till Erikslunds IP vill vi att ni i god tid innan er första match anmäler er till sekretariatet som finns i direkt anslutning till fotbollsplanen, se karta. Bara så vi vet att ni kommit och att vi har korrekta kontaktuppgifter till närvarande ledare.


Parkering
Det finns en stor begränsning i antalet p-platser i anslutning till Erikslunds IP så därför uppmanar vi starkt till att samåka till cupen. Samtidigt med vår cup pågår även en innebandycup i skolan vilket förvärrar situationen ytterligare. Var alltså ute i god tid så att ni både hinner lämna spelare och parkera era bilar på lämpligt ställe. Det bästa är om anhöriga som har lite mera tid på sig kan välja att parkera utanför närområdet till Erikslunds IP. Se karta.


Toaletter
Toaletter för spelare och besökare finns i Erikslundsskolan, se karta.


Omklädningsrum
Vi har tyvärr inte tillgång till några omklädningsrum så se till att ha ordning på lagets tillhörigheter så att ni snabbt kan förflytta er mellan lagets samlingsplats, uppvärmningsytan, samling innan/efter match samt till spelarbänken.


Matförsäljning
Vi kommer ha café- och matförsäljning under hela dagen så ingen ska behöva gå hungrig. Det finns kaffe, te och mackor på morgonen för en billig peng + lunch och fika under dagen (korv, hamburgare, drycker, kaffe, te, mackor, bullar, kakor mm.). Alla intäkter går oavkortat till Täby FK P04 Ella.


Kontaktperson - Täby FK P04 ELLA
Johan Ahlberg
mail: eric.johan.ahlberg@gmail.com
tfn: 0702-454905


Lättcup
Vi vill påminna om att detta är en lätt turnering och att ni tänker på det vid laguttagningen. Spetsa inte era lag enbart för att vinna utan låt era spelare som inte kommit så långt i sitt fotbollskunnande spela. Naturligtvis kan vi inte bestämma vilka killar ni tar ut men ber er att inte plocka ut era starkaste killar. Vi kan aldrig komma ifrån att några är starkare än andra men bidra till
jämna matcher så gott ni kan så blir detta en positiv upplevelse för alla deltagande lag.
Annons